lunes, 6 de julio de 2020

THE THEORY OF SET/LA TEORÍA DEL SET


Summarising, we may conclude that the Set exerts a direct influence on neuro-dynamics, and that it predetermines the character of the different forms of brain activity and of the psychological phenomena determined by it. Everything stated above implies a tacit focus on the constant consideration of the formation and the development of unconsciousness in personality. The Theory of Set had a great influence, as it may be noticed, in the Suggestological Method. As we shall later see, thanks to this innovation in the use of relaxation during intensive language courses sessions, a wide door that covered the whole personality of the individual during his learning period was opened. We may say that here, we stand before a type of subliminal learning in which both the conscious and the unconscious parts of the individual are taken into account and are consciously activated by the instructor. This combination of the conscious and unconscious elements is what certainly accelerates the learning process and makes it a pleasant and gratifying experience.
Indeed, the most appealing aspect of this method is the use of music and musical rhythm in the process of teaching/learning. Georgi Lozanov considers that music “liberates specific little psychological traumas in order to destroy incompatible ideas about the limits of human abilities.” Through the use of rhythmic possibilities to increase energy and achieve order, Suggestology makes use of music with the purpose of relaxing the participants and structuring, organising, and giving rhythm to the presentation of the linguistic material.

Resumiendo podemos concluir que el Set ejerce una influencia directa sobre la neurodinámica, y predetermina el carácter del desarrollo de las más diversas formas de la actividad cerebral y de los fenómenos psicológicos determinados por esta. Todo lo anterior implica una concentración tácita a considerar constantemente la formación y el desarrollo de la inconciencia de la personalidad. La teoría del Set tuvo una gran influencia, como se puede apreciar, en el Método Sugestológico. Como veremos más adelante, gracias a ésta innovación del uso de la relajación durante las sesiones de cursos intensivos de idiomas, se abrió una tremenda puerta que ha abordado la totalidad de la personalidad del individuo durante el periodo de aprendizaje. Se puede decir que aquí estamos realmente delante de un tipo de aprendizaje subliminal en donde tanto la parte consciente como la parte inconsciente del individuo son tomadas en cuenta y activadas conscientemente por parte del instructor. Esta combinación del elemento consciente con el inconsciente es lo que ciertamente acelera el proceso de aprendizaje y hace del proceso mismo una experiencia placentera y gratificante.
En efecto, el aspecto más llamativo de éste método es el uso de la música y el ritmo musical en el proceso de enseñanza/aprendizaje. Georgi Lozanov considera que la música “... libera los pequeños traumas psicológicos específicos, para la destrucción de ideas incompatibles sobre los límites de las capacidades humanas”. Usando las posibilidades del ritmo con el fin de aumentar la energía y lograr el orden, la Sugestología hace uso de la música con el fin tanto de relajar a los participantes como de estructurar, organizar y dar ritmo a la presentación del material lingüístico.

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