lunes, 6 de julio de 2020

AUTHORITY/AUTORIDAD


With the intention of clarifying the means of the de-suggestive-suggestive process, allowing access to the reserves postulated by Lozanov, I shall briefly analyse the components through which such process operates:
(a) Authority: The concept of authority – not authoritarianism – as it is used in Suggestology, finds itself within the non-directed prestige which, by means of indirect forms, creates an atmosphere of confidence and an intuitive desire to follow the example set forth. Guarantees about the reliability of the information provided by such type of authority are associated, codified, and symbolised in it. In other words, according to this, participants remember better and feel themselves more influenced by information stemming from a prestigious source, hence they must experiment true authority from the instructor himself. This is why it is recommended that the behaviour of the instructor be natural and spontaneous, creating conditions for the development of infantilisation and pseudo-passiveness of the concert similar to those of a good concert or function. In most cases, Lozanov comments, the person who receives the information is not conscious that his receptivity has increased due to the increase in the authority of the source of information. He does not understand that, in a given moment, the informative process has started “running” towards a higher level. He receives, understands, and memorises more than usual, for the source of information has increased its authority. According to this, as a consequence of the increase in receptivity towards the contents of suggested information, despite its likely physiological connection with an increase in local excitement of the respective structures, it operates under the level of conscious mental activity. The role of the authority in the communication process remains covered peripherically, although it may be of utmost importance for the final results. In the suggestological foreign language courses, the role played by the authority is clearly defined. For example, a high percentage of words or phrases have been memorised without any other manifest suggestive effects than those of the authority. There is only a considerable increase of authority in the different groups. Such statements by Georgi Lozanov have been corroborated in the West by Dr. W. J. Bancroft, giving us an indication about the important role played by the instructor’s authority in memorisation. Such criterion about the instructor may be obtained not only by means of the evaluation of memorisation, but also by means of other activities, and especially of creativity reached by the participants. Bancroft’s experiments showed that, under the guidance of the instructor, which has a liberating-stimulating, indirect, and non-directed prestige, creativity increases drastically in the participants.

Con el propósito de clarificar los medios del proceso desugestivo-sugestivo, permitiendo acceso a las reservas postuladas por Lozanov, analizaré brevemente los componentes a través de los cuales opera dicho proceso:
a) Autoridad: El concepto de autoridad (no autoritarismo) tal y como se usa en Sugestología, se encuentra dentro del prestigio no dirigido que por medio de formas indirectas crea una atmósfera de confianza y un deseo intuitivo de seguir el ejemplo establecido. Garantías sobre la fiabilidad de la información llevada a cabo por tal clase de autoridad se asocian, codifican y simbolizan en eso. Es decir, según esto, los participantes recuerdan mejor y se sienten más influidos por una información proveniente de una fuente con prestigio, por lo que deben ellos experimentar una verdadera autoridad en la persona del instructor. Por lo que se recomienda que la conducta del instructor sea natural y espontánea creando condiciones para el desarrollo de la infantilización y la pseudopasividad del concierto similares a aquellas de un buen concierto o función. En la mayoría de los casos, comenta Lozanov , la persona que recibe la información no está consciente de que su receptividad se haya incrementado debido al aumento de la autoridad de la fuente de información. No comprende que, en un momento dado, el proceso informativo ha comenzado a “correr” hacia un nivel más alto. Recibiendo, comprendiendo y memorizando más de lo usual porque la fuente de información ha incrementado su autoridad. Según esto, como consecuencia del aumento de la receptividad al contenido de la información sugerida, a pesar de que probablemente conecte fisiológicamente con un incremento de excitación local de las estructuras respectivas, opera por debajo del nivel de la actividad mental consciente. El papel de la autoridad en el proceso de la comunicación se mantiene encubierta periféricamente, aunque pueda tener una importancia decisiva en los resultados finales. En los cursos sugestológicos de lenguas extranjeras el papel jugado por la autoridad está muy claramente marcado. Por ejemplo, un elevado porcentaje de palabras o frases se han memorizado y sin otros elementos de efectos sugestivos manifiestos que el de autoridad. Solamente un considerable incremento de autoridad en los diferentes grupos. Tales aseveraciones de Georgi Lozanov han sido corroboradas en occidente por la Dra. W. J. Bancroft , indicándonos sobre el importante papel que juega la autoridad del instructor en la memorización. Tal criterio sobre el instructor puede obtenerse no solamente por medio de la evaluación de memorización sino también por medio de otras actividades, y especialmente de la creatividad alcanzada por los participantes. Los experimentos de Bancroft demostraron que bajo la guía de un instructor que tiene un prestigio liberalizador-estimulador, indirecto y no-dirigido, la creatividad de los participantes aumenta enormemente.

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