martes, 7 de julio de 2020

RHYTHM/RITMO


(e) Rhythm: It is a basic biological principle, a reflection of Nature’s rhythms. The psychological significance of rhythm has been emphasised by many authors, but until today, no comprehensive experimental hypothesis has been offered. Nonetheless, rhythm finds empirical applications in several spheres of life. Suggestive effects are very often presented rhythmically in psychotherapy, pedagogical practice, and other spheres. The various rhythmic forms in art may serve as an example of their deeply penetrating suggestive effect, particularly in music and dance. Rhythms have a considerably higher effect when they are saturated with suggestive imprompti, when they act with more than just physical qualities, becoming signals and signs of authority and intended action. The magnitude of the interval between the separation of rhythmically-repeated stimuli is, of course, also significant. The correct presentation of rhythmic intonation by the instructor, especially during its accompaniment with music, as we shall later see, ensures a high degree of durable memorisation, providing greater plasticity and vitality to the processes presented rhythmically. The suggestive effect of rhythm is mainly related to the interval in the presentation of separate segments of memorisation and not to their repetition. The interval between segments in the memorisation programme has, according to Lozanov, an effect in the volume of memorisation. The interval may be used better in suggestological teaching, which creates better conditions to “fill in” the pause with psychological meanings and expectation. The importance of intervals, which vary in length, changes in the suggestive process. When a saturated suggestive atmosphere has been created, the interval may be reduced considerably without affecting the extension in which the suggestive programme is learned.

e) Ritmo: Es un principio biológico básico, un reflejo de los ritmos de la naturaleza. La significancia psicológica del ritmo se ha enfatizado por muchos autores, pero hasta hoy, ninguna hipótesis comprehensiva experimental se ha ofrecido. Con todo y esto, el ritmo encuentra aplicaciones empíricas en varias esferas de la vida. Efectos sugestivos en psicoterapia, en la práctica pedagógica y en otras esferas son muy a menudo presentados rítmicamente. Las variadas formas del ritmo en el arte pueden servir como ejemplo de su efecto sugestivo profundamente penetrante, particularmente en la música y en la danza. Los ritmos tienen un efecto considerablemente mayor cuando están saturados de improntas sugestivas, cuando actúan con más que las cualidades puramente físicas, siendo señales y signos de autoridad y de acción intencionada. La magnitud del intervalo entre la separación de estímulos rítmicamente repetidos es, por supuesto, también significativo. La correcta presentación de entonación rítmica por parte del instructor, especialmente durante el acompañamiento de la música, como veremos más adelante, asegura un alto grado de memorización duradera, proporcionando mayor plasticidad y vitalidad a los procesos rítmicamente presentados. El efecto sugestivo del ritmo está relacionado principalmente a los intervalos en la presentación de los segmentos separados de memorización y no a su repetición. El intervalo entre los segmentos del programa de memorización tiene, según Lozanov, un efecto en el volumen de la memorización. El intervalo puede ser mejor utilizado en la enseñanza sugestológica, la cual crea mejores condiciones para “llenar” la pausa con significados psicológicos y expectativa. La importancia de los intervalos, que varían en duración, cambia en el proceso sugestivo. Cuando se ha creado una atmósfera sugestiva saturada, el intervalo puede ser considerablemente reducido sin afectar la extensión en la que el programa sugestivo es aprendido.

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