lunes, 6 de julio de 2020

SUGGESTOLOGY AND ITS INFLUENCE/LA SUGESTOLOGÍA Y SU INFLUENCIA

12. Suggestology and its Influence

The Suggestological Teaching/Learning Method was conceived in 1978 by Georgi Lozanov. This method is compatible with the Cognitive Model, although I consider it to be more in the framework of the Humanistic/Affective Model. From the first moment, this method tried to counteract fear to attend intensive language courses in the participant. It is considered that incompetence and mistakes, plus the apprehension related to what is new and unfamiliar, are factors which limit learning, rather than factors such as intelligence or something similar. The process, called Infantilisation Process by Lozanov, is stimulated in each participant. The place must be comfortable and relaxing. As far as I know, it is the first time that an attempt is made to incorporate music, painting, theatre, etc., as aesthetic reinforcements that cause pleasure to the participant. Another interesting novelty of Suggestology is relaxation. This is also the first time that we learn about intensive language courses where part of the teaching consists in making the participants relax with the purpose of making them more receptive to the information the instructor gives them during that period of relaxation. Such idea of relaxation is primarily based upon the ideas by psychologist D. N. Uznadze, one of the classics of Soviet psychology. Based on his Theory of Set or Attitude, which is more than a Pavlovian stimulus-response connection, the preliminary Set of the individual, which he builds by means of life experiences, will determine the response. The Set is created through experience and becomes the connection between the human being and his environment lying beneath the level of conscious reflex mechanisms. In order to indicate the unconscious and not directly perceived modification of the functional state in the nervous system, which is very important for the later dynamics of perceptions of unconscious character, the term Set has been used. The Set is essentially unconscious. In his book , Uznadeze states: “In the subject under examination, a specific state, which does not allow its definition as a conscious phenomenon whatsoever, is created. Its peculiarity consists in that it anticipates the appearance of certain conscious facts. [...] Although it is not conscious, it nonetheless constitutes an original tendency to specific contents of consciousness. It would be fair to define it as Set. Beside the known psychological facts, additionally to the psychic perceptions, it is necessary to admit [...] The presence of a way of being in the subject of such perceptions, from such or such Set belonging in his personality, [...] The Set cannot be an isolated act in the consciousness of the individual, [...] It is nothing else but a manner. [...] Hence, it is very natural to state that, if anything develops within us in a truly unconscious way, it is, first of all, without a doubt, our Set. [...] It is indisputable that there exists a certain state within us which, although it is not a contents of consciousness itself, it nonetheless has the strength to influence it decisively.”

12. La Sugestología y su influencia.

El Método Sugestológico de enseñanza/aprendizaje surgió por el año 1978 y fue ideado por Georgi Lozanov. Dicho método es compatible con el Modelo Cognitivo, aunque lo considero más enmarcado dentro del Modelo Humanista/Afectivo. Éste método intentó desde el primer momento de contrarrestar el miedo del participante al asistir a un curso intensivo de lenguas. Se considera que la incompetencia o los errores, y la aprensión relacionada a lo nuevo y no familiar, como factores que limitan el aprendizaje en vez de deberse a algún factor de inteligencia o algo similar. El llamado por Lozanov proceso de infantilización es estimulado en cada participante. El lugar debe se confortable y relajante. Es la primera vez, que yo sepa, que se intenta compaginar la música, la pintura, el teatro, etc., como refuerzos estéticos que crean placer en el aprendizaje. Otra novedad interesante dentro de la Sugestología es la relajación. También es la primera vez que tenemos noticia de cursos intensivos de lenguas en donde parte de la enseñanza es relajar a los participantes con el fin de que sean más receptivos a la información que les va transmitiendo el instructor durante ese tiempo de relajación. Tal idea de la relajación se basa primordialmente en las ideas de la psicología de D. N. Uznadzé, uno de los clásicos de la psicología soviética. Basado en su Teoría del Set , o de la Actitud, que es más que una conexión estímulo-respuesta pavloviana, el Set preliminar del individuo, que se va construyendo por medio de experiencias vividas, determinará la respuesta. El Set es creado a través de la experiencia y es la conexión entre el ser humano y su medio ambiente por debajo del nivel de los mecanismos reflejos conscientes. Para indicar la modificación inconsciente y no percibida en forma directa del estado funcional del sistema nervioso, el cual tiene gran importancia para la dinámica posterior de las percepciones de carácter inconsciente, se ha utilizado del término Set. El Set es esencialmente inconsciente. En su libro escribe Uznadzé: “En el sujeto examinado se crea un estado específico que no se deja definir como un fenómeno cualquiera de la conciencia. Su particularidad consiste en que anticipa la aparición de determinados hechos de la conciencia... Aunque no es consciente, constituye, sin embargo, una tendencia original a determinados contenidos de la conciencia. Lo más justo sería definirlo como Set. Aparte de los hechos psicológicos conocidos, además de las percepciones psíquicas, es preciso admitir... La presencia de un modo de ser del sujeto de dichas percepciones, de tal o cual Set propio de su personalidad... el Set no puede ser un acto aislado de la conciencia del sujeto... No es más que un modo... Por ello resulta muy natural afirmar que si algo se desarrolla en nosotros en forma verdaderamente inconsciente es, en primer lugar, sin duda alguna, nuestro Set... Resulta indiscutible que existe en nosotros cierto estado que aunque no es por sí mismo un contenido de la conciencia, tiene sin embargo la fuerza para influir de manera decisiva sobre ella”.

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