lunes, 6 de julio de 2020

COMMUNITY LANGUAGE LEARNING/APRENDIZAJE COMUNITARIO DE LA LENGUA


11. Community Language Learning

Another method inspired in the Humanistic/Affective Model-Approach is the one developed by the psychologist Charles A. Curran. As a specialist in Psychological Counselling, the application he gives to learning causes his techniques to congruently adapt to teaching/learning by means of the same Psychological Counselling, called Counselling Learning. The method is primarily based upon the Rogersian theory of psychological counselling. As Carl Rogers points out, its orientation lies in the fact that the individual – the counsellor – assumes the internal reference scheme of the participant – client, according to Rogersian conceptualisation – as much as possible, perceiving the world as this person does, through the utilisation of his empathy. Briefly, the basis of such orientation implies a person who gives counsel and helps the other, or others, who have a problem or some need. Hence, in Community Language Learning, the instructor plays the role of counsellor, while the participant plays the role of client in the language course, resulting in a counsellor-client relationship. As humanistic techniques, they imply the whole person, including his emotions and feelings, i.e. the affective world. This also involves linguistic knowledge and abilities of a behavioural type.
11. Aprendizaje Comunitario de la Lengua.

Otro método que se inspiró en el modelo-enfoque Humanista/Afectivo, es el desarrollado por el psicólogo Charles A. Curran. Al ser especialista en Consejo Psicológico, la aplicación que le otorga al aprendizaje hace que sus técnicas se adapten congruentemente a la enseñanza/aprendizaje mediante el mismo Consejo Psicológico, llamado en inglés Counseling Learning. El método en sí se fundamenta primordialmente en la teoría rogeriana del consejo psicológico. La orientación, como señala Carl Rogers, reside en que un individuo (el asesor) asume en la medida de lo posible el esquema interno de referencia del participante (cliente, en la conceptualización rogeriana), percibiendo el mundo como esta persona, haciendo uso de su empatía. En fin, que la base de tal orientación implica a una persona que aconseja y ayuda a otra (u otras) que tiene un problema o alguna necesidad. Por lo tanto, en el Aprendizaje Comunitario de la Lengua el papel del instructor es el del asesor y el del participante el de cliente en la clase de idiomas, conllevando esto a una relación asesor-cliente. Como técnicas humanistas que son, esto implica a toda la persona, incluyendo las emociones y los sentimientos, es decir, el mundo afectivo. Además involucra el conocimiento lingüístico y las habilidades de tipo conductual.

No hay comentarios:

Publicar un comentario